Wednesday 24 August 2016

Kecurian Auto Berkembang Mengikut Peredaran Masa

Nasib yang malang  kepada anda jika pekerjaan anda adalah mencuri kereta dan anda sedang menuju keluar untuk shift malam ini dengan “slim jim” dan pemutar skru.  Kemungkinan jika anda mampu untuk mencuri kereta pada malam ini, ia adalah model kereta yang  lama dan  kurang berharga.

Teknologi baru anti -kecurian seperti immobilizers, kunci pintar dan pengesanan lokasi membuat kereta moden terlalu sukar untuk dicuri, dan yang hanya memberi guruh mencabar  pencuri auto . Akibatnya , insiden kecurian kenderaan nasional telah berkurangan semasa dekad yang lalu , itulah sebabnya anda masih melihat kereta seperti Acura Integra – yang baru dijual di Amerika Syarikat semasa tahun pertama Presiden George W. Bush di White House - berulang kali dinamakan antara kereta yang paling banyak dicuri di negara itu setiap tahun. Kereta lama , yang tidak mempunyai teknologi canggih hari ini, adalah lebih mudah untuk dicuri.
 
Kebangkitan Kecurian Komponen
Tetapi seorang pencuri kereta masih harus mencari makan. Jadi apa yang anda lakukan? Membuat seperti Johnny Cash dan " mendapatkan hanya sekali bahagian pada satu masa ."  Itulah menurut maklumat dari Terri Miller, pengarah eksekutif kumpulan advokasi  pencegahan berpusat di  Michigan, “Help Eliminate Auto Theft” (Bantuan Menghilangkan Auto Kecurian).  "Kami dengar semua berita baik ini tentang kecurian auto yang turun di Michigan, tetapi malangnya , apa yang digantikan adalah dengan naiknya kecurian komponen," Miller memberitahu  “National Insurance Crime Bureau” - NICB (Biro Jenayah Insurans Kebangsaan), penyediastatistik jenayah berpusat di Des Plaines, Illinois . "Oleh kerana ia lebih sukar untuk mencuri keseluruhan kenderaan hari ini, mereka mencuri sebahagian dari perkakasan kereta. Tayar dan rim tidak ditanda dan mereka sangat boleh boleh dipasarkan. "
 
Menurut laporan NICB , seseorang yang mencuri tayar atau rim boleh dibayar $150 hingga $400 untuk kerja-kerja mereka, manakala orang tengah yang membeli komponen dicuri kemudian menjualnya kepada seorang peniaga tayar atau kedai pembaikan kecil untuk $700 kepada $900.   Kedai mekanik pula boleh memasang komponen-komponen sama pada kereta dan mengbilkan kepada syarikat insurans pemilik $1,200 hingga $1,300.  Sementara itu, syarikat insurans juga membayar tuntutan ke atas komponen-komponen yang dicuri kepada pemilik asal.
 
Kecurian Auto Semakin Berkurangan
Seperti semua kategori jenayah, kecurian kereta telah menjunam semasa suku abad yang lalu, dan terus berbuat demikian.  Menurut “FBI’s Unified Crime Report” (Laporan FBI Bersepadu Jenayah) bagi tahun 2013 – sepenuh tahun yang paling baru  ini yang mempunyai data penuh yang dikumpulkan dari agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang di seluruh negara - terdapat 699,594 kecurian kenderaan motor di Amerika Syarikat pada tahun itu. Itu adalah penjunaman 3 peratus berbanding dengan tahun  2012 , penurunan 12 peratus dari tahun 2009 dan kekalahan 44 peratus penurunan berbanding dengan kecurian 2004.  Kerugian kenderaan pada tahun 2013 berjumlah $4 bilion, berbanding dengan hampir $8 bilion pada tahun 2004.  Statistik awal bagi separuh pertama 2014 menunjukkan penurunan sebanyak 6 peratus tambahan berbanding dengan tempoh yang sama pada tahun sebelumnya
 
Kecurian daripada kenderaan bermotor seolah-olah tidak diturunkan sepanjang dekad yang lalu berbanding dengan kadar  kecurian sebuah/seluruh kenderaan, dan polis memerhatikan trend baru ini dalam kecurian aksesori , pegawai-pegawai penguatkuasa undang-undang mengesyorkan pemilik kenderaan mengambil beberapa langkah-langkah berjaga-jaga
.
"Saya menggalakkan orang ramai untuk meletakkan beberapa jenis tanda pengenal pasti  pada tayar dan rim mereka," Detective Lt. Ray Collins daripada Michigan State Police Southeast Auto Theft Team memberitahu NICB. "Jika mereka melaporkan tayar dan rim dicuri, kita mungkin mampu untuk mengesan balik barang  kepada mangsa jika kita mendapatkan barang kembali ."
 
Kunci Pintar dan Pencuri Bijak
Pihak berkuasa berkata, pengeluar kereta sedang  menyelidik teknologi untuk menbantu  mengesan bahagian-bahagian kereta dicuri, walaupun tiada apa yang mungkin boleh digunakan serta-merta. Tetapi langkah-langkah anti-kecurian menjadi lebih canggih, jadi semakin canggih juga cara-cara penjenayah mencuri.  Syarikat LoJack, peneraju dalam teknologi pencarian kenderaan, memberi amaran cara kecurian boleh berubah selari dengan teknologi, di mana penjenayah secara haram  memperoleh dan menyalin kunci pintar, menggunakan GPS dan menghasilkan kunci untuk menyasarkan kenderaan sewa, dan menggunakan kecurian identiti untuk membiayai kenderaan pembelian.
"Walaupun statistik menunjukkan penurunan dalam kecurian, pencuri kenderaan hari ini mempunyai kesan yang lebih besar  kepada individu dan perniagaan yang menjadi mangsa mereka,"  Patrick Clancy, jurucakap LoJack, berkata dalam satu kenyataan. “kami bergantung kepada kenderaan kami untuk menjadi lebih daripada hanya untuk pengangkutan.  Di hari ini, kenderaan kami menyimpan maklumat kritikal seperti kenalan kami, pendaftaran dan butiran insurans, malah alamat dan arah ke rumah kami.”
 
"Kenderaan benar-benar lanjutan daripada diri kita untuk berhubung dan tanpanya, kita kurang produktif dan kurang maklum dan mempunyai risiko menjadi terdedah kepada dunia luar."
 
Oleh: By Matt Schmitz (July 8, 2015)
Diadaptasikan ke Bahasa Malaysia oleh: Affa
 


No comments:

Post a Comment