Monday 22 August 2016

9 Tip Untuk Perkidmatan Pelanggan Tukang Kunci

Perkhidmatan pelanggan adalah satu aspek yang amat penting dalam mana-mana perniagaan.  Ia mempunyai kepentingan yang lebih kepada syarikat-syarikat yang menyediakan rakyat dengan produk atau perkhidmatan. Jenama syarikat anda terletak sepenuhnya di bahu perkhidmatan pelanggan, dan perkhidmatan pelanggan yang buruk boleh merosakkan sebuah syarikat yang mempunyai produk yang boleh bagus.  Perkhidmatan pelanggan yangip menjangkau jauh di luar produk akan membantu pelanggan anda membuat keputusan sama ada mereka akan mahu menggunakan perkhidmatan anda lagi.  Di samping itu, perkhidmatan pelanggan yang baik adalah salah satu bentuk terbaik pengiklanan percuma.

Pelanggan-pelanggan yang berpuas hati dengan perkhidmatan akan, lebih kerap daripada tidak, merujukkan anda kepada orang lain yang mungkin memerlukan bantuan yang sama jenis.  Sesetengah pelanggan boleh memberikan ulasan yang baik, yang meningkatkan peluang lain untuk pelanggan menggunakan perkhidmatan anda. Perkhidmatan yang anda berikan dan cara yang anda berikan itu, mengambarkan etika perniagaan anda. Oleh itu, setiap tukang kunci profesional perlu berusaha untuk menyediakan perkhidmatan pelanggan yang lebih baik kepada pelanggan mereka. Apabila pelanggan memanggil tukang kunci, adalah penting untuk menyedari bahawa mereka memerlukan bantuan, dan cara anda mengendalikan ini boleh“make or break” perkhidmatan pelanggan anda. Berikut adalah beberapa petua dan cara yang akan membantu tukang kunci menyediakan perkhidmatan yang lebih baik.
1.  Mendahulukan Pelanggan.
Walaupun ianya berbunyi klise, pelanggan perlu sentiasa menjadi keutamaan daripada apa-apa lagi, terutamanya apabila mereka berdiri betul-betul di hadapan anda . Pelanggan yang memilih kamu sebagai tukang kunci kerana mereka mempercayai anda, dan mereka mahu anda untuk membantu mereka. Terdapat pelbagai sebab mengapa pelanggan akan mendekati tukang kunci , tetapi tidak kira apa alasan ini , pelanggan perlu dilayan dengan penuh hormat, dan isu mereka perlu diselesaikan secara profesional. Salah satu perkara pertama tukang kunci belajar dalam pengenalan mereka kepada pertukangan kunci adalah keperluan untuk sentiasa bertindak secara profesional dengan pelanggan.

Terdapat banyak tukang kunci yang membantu pelanggan dengan cara yang terganggu.  Ini sering membawa kepada prestasi yang subpar . Adalah penting bagi tukang kunci menumpukan perhatian pada masa mereka bekerja.  Tukang kunci profesional perlu meninggalkan segala gangguan di belakang dan menumpukan semata-mata kepada tugas yang ada . Ini memastikan bahawa kerja itu selesai dengan berkesan dan pelanggan berpuas hati. Adalah penting bagi tukang kunci untuk membuat tanggapan yang betul kepada pelanggan mereka, pengalaman mereka secara langsung akan memberi kesan kepada penarafan perkhidmatan pelanggan anda.
2.  Ketepatan Masa Adalah Kunci.
Sebagai tukang kunci, ketepatan masa adalah satu bahagian penting dalam pekerjaan anda. Ia juga merupakan bahagian yang penting dalam menentukan keberkesanan perkhidmatan pelanggan anda.  Dalam kebanyakan keadaan sekat-masuk (lock out), pelanggan kesuntukan masa, dan mereka sangat mungkin gelisah atau takut.  Dalam kes-kes seperti ini, ketepatan masa seorang tukang kunci cukup ditekankan.  Pelanggan bergantung kepada anda untuk berada di masa dan tempat yang tertentu untuk membantu mereka.
Ketepatan masa tidak hanya merujuk kepada jumlah masa ia akan mengambil tukang kunci untuk bertindak balas kepada panggilan. Ia juga merujuk kepada jumlah masa yang diperlukanoleh tukang kunci untuk menyelesaikan pekerjaan. Terdapat tukang kunci yang membelanjakan lebih banyak daripada jumlah masa yang diperlukan untuk menyelesaikan pekerjaan supaya mereka boleh mengenakan bayaran lebih kepada pelanggan. Walaupun pelanggan mungkin terdedah dengan keperluan masa, seorang tukang kunci profesional perlu mengambil kira kesusahan pelanggan dan menyediakan mereka dengan perkhidmatan yang betul, dan dengan cara yang betul.
Sekiranya anda tidak mampu untuk sampai ke tempat pelanggan pada masa yang tepat, pastikan anda memberitahu pelanggan lebih awal. Ia akan menunjukkan kepada mereka bahawa anda mempunyai kepentingan yang terbaik di hati, dan bahawa anda menghormati mereka. Ini tidak akan mensia-siakan peluang untuk pelanggan yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan anda hanya kerana mereka menghabiskan masa yang banyak untuk menunggu anda tiba.
3.  Senyuman Menceriakan.
Satu lagi klise yang lain! Walau bagaimanapun, ianya amat berfungsi. Senyuman benar-benar berkesan untuk membuatkan pelanggan anda selesa, dan ia juga akan memberi kesan gambaran bahawa mereka mempunyai impressi yang baik untuk anda.  Sebuah sikap yang menyenangkan dan senyuman yang cerah akan membantu pelanggan anda berasa lebih cenderung untuk mempercayai anda. Ia juga akan menjadikan ia lebih mudah bagi anda untuk menjalankan tugas anda. Dalam banyak situasi ini , pelanggan terasa mereka dipinggirkan kerana mereka telah terkunci untuk pelbagai sebab. Ramai tukang kunci memahami betapa mengecewakan situasi ini, dan pengetahuan mereka adalah sesuatuyang paling sesuai untuk membantu membuatkan pelanggan berasa selesa.
Tukang kunci yang kelihatan gembira untuk melakukan kerja mereka akan menarik banyak pelanggan, kerana ia memberi mereka gambaran bahawa anda berminat dan berpengetahuan tentang apa yang anda lakukan, dan bahawa anda benar-benar menikmati melakukannya.
4.  Membantu Pelanggan Memahami.
Sebahagian besar perkhidmatan pelanggan melibatkan berada dalam komunikasi yang berterusan dengan pelanggan.  Ini membantu pembekal perkhidmatan, dalam kes ini, tukang kunci, meyakinkan pelanggan bahawa mereka tahu bagaimana untuk menyelesaikan tugas di tangan mereka.  Ini akan membuatkan pelanggan merasa lebih selesa.
Industri pertukangan kunci telah terlibat dengan kes-kes penipuan sejakbeberapa tahun kebelakangan ini. Ini telah membuat pelanggan untuk menjadi sangat berhati-hati dengan tukang kunci yang mereka panggil. Hanya dengan memberitahu pelanggan tentang tugasan di tangan anda adalah cara yang baik untuk membina hubungan. Ini akan memberi gambaran positif terhadap perkhidmatan pelanggan yang anda berikan, dan ia akan meninggalkan kesan yang mendalam kepada pelanggan anda.
5.  Sentiasa Bersopan Santun dan Berbudi Bahasa.
Kepentingan sentiasa bersikap sopan dan berbudi bahasa kepada pelanggan anda tidak boleh dipandang remeh. Terdapat banyak pelanggan yang merasa berhak diberikan tahap  kesopanan tertentu kerana mereka membayar untuk perkhidmatan. Dan ya, sebahagian daripada mereka boleh menjadi terlalu menjengkelkan. Walau bagaimanapun, sebagai seorang tukang kunci, ia adalah penting bahawa anda memberi tumpuan kepadapelanggan danmenyediakan pelanggan dengan perkhidmatan yang sangat baik, dan tidak terasa perasaan mengenai bagaimana mereka mungkinmenjengkelkan.
Dalam beberapa kes, pelanggan mungkin telah bersikap lebih teruk kerana kejadian sekat-masuk mereka, dan ada secara tidak sengaja mungkin melepaskan geram kepada anda.  Seorang tukang kunci profesional akan mengendalikan situasi seperti ini dengan penuh kebijaksanaan kerana mereka meletakkan hasil kerja yang berkualiti tingginmelebihi apa-apa isu yang boleh menengahnya.  Ia adalah penting untuk anda mengendalikan setiap situasi secara profesional, supaya ia tidak mencerminkan perkara negatif kepada perkhidmatan yang anda berikan.
6.  Telus Dengan Pelanggan Anda
Dalam kebanyakan kes, pelanggan akan mendekati tukang kunci kerana mereka dikunci keluar dari kereta, pejabat atau rumah mereka.Kunci memainkan peranan utama dalam keselamatan, jadi pelanggan perlu dapat mempercayai tukang kunci mereka. Ia adalah penting untuk tukang kunci untuk menyediakan pelanggan dengan alamat, nombor telefon, dan maklumat perhubungan yang lain. Ini akan menjadikan perniagaan anda lebih telus. Ia juga akan membolehkan pelanggan anda tahu bahawa anda akan sentiasa ada untuk mereka. Dan pastikan untuk menyediakan pelanggan dengan invois selepas perkhidmatan telah diberikan.  Invois ini harus mempunyai maklumat informasi anda disenaraikan di atasnya.
7.  Tutup Kerja Dengan Bantuan.
Ini adalah satu perkara yang tukang kunci dan banyak pembekal perkhidmatan yang lain gagal berbuat dari masa dan kesemasa lagi.  Apabila perkhidmatan telah diberikan, tukang kunci tidak boleh hanya tergesa-gesa untuk keluar dari sana. Ia sentiasa terbaik untuk menutup kerja dengan meminta pelanggan jika ada apa-apa lagi yang anda boleh membantu mereka. Ini akan menunjukkan kepada pelanggan bahawa anda mengambil berat tentang kesejahteraan mereka dan bahawa anda bersedia untuk membantu mereka lagi jika perlu. Perkhidmatan seperti ini meninggalkan kesan mendalam kepada minda pelanggan dan mereka tidak akan melupakan anda.
8.  Mengucapkan Terima Kasih dan Membuat Susulan.
Perkhidmatan pelanggan yang cemerlang tidak hanya disediakan dalam hanya pada satu masa dan keadaan. Salah satu tanda-tanda perkhidmatan pelanggan yang luar biasa adalah bahawa ia tidak berakhir selepas satu servis itu telah diselesaikan. Dalam kes tukang kunci, ini juga adalah benar.  Salah satu cara terbaik untuk memastikan bahawa pelanggan adalah berpuas hati dengan perkhidmatan anda adalah dengan memberi mereka panggilan susulan. Ini akan memberikan anda peluang untuk melihat jika mereka memerlukan bantuan yang lebih dan ia juga akan memberi anda peluang untuk mengucapkan terima kasih kepada mereka kerana menggunakan perkhidmatan anda. Di samping itu, tukang kunci juga boleh menyediakan pelanggan mereka dengan tips dan trik yang boleh membantu mengurangkan peluang tersekat masuk pada masa akan datang.
Tindakan ini akan meningkatkan keberkesanan perkhidmatan pelanggan anda. Ia juga meningkatkan peluang yang akan mengingatkan pelanggan siapa anda dan perkhidmatan yang cemerlang yang telah anda berikan kepada mereka.  Tip ini berfungsi dengan lebih berkesan untuk perniagaan tukang kunci kecil yang membanggakan diri dalam mengetahui siapa pelanggan mereka. Ia juga akan membantu anda mengekalkan pelanggan asas semasa dan juga membantu anda mengembangkan skop pelanggan.
9.  Melabur Untuk Mencari Staf Yang Baik.
Akhir sekali, melabur untuk membina sebuah pasukan yang menakjubkan adalah salah satu cara yang terbaik untuk membantu mana-mana tukang kunci menyediakan perkhidmatan pelanggan yang berkualiti. Ia adalah sukar untuk menjalankan perniagaan tukang kunci dengan hanya satu orang melainkan jika ia adalah perkhidmatan tukang kunci mudah alih. Terdapat pelbagai aspek syarikat itu yang perlu dikendalikan oleh orang yang berbeza dalam usaha untuk semua perkara berjalan dengan lancar. Ia adalah penting bahawa tukang kunci mengupah orang yang merupakan contoh standard perkhidmatan asas syarikat. Jika anda seorang tukang kunci berorientasikan perkhidmatan pelanggan, tetapi pasukan yang mengelilingi anda tidak mesra, perkhidmatan pelanggan anda akan mengambil pukulan besar.

Ia adalah penting untuk tukang kunci untuk membina pasukan yang ideal di sekeliling mereka , yang akan melayan pelanggan dengan baik dan profesionalisme. Pada dasarnya salah satu cara yang terbaik untuk menyediakan perkhidmatan pelanggan adalah untuk memastikan bahawa tidak ada ahli pasukan yang lemah.

Ringkasan
Perkhidmatan pelanggan yang cemerlang tertaklut kepada menyediakan pelanggan dengan perkhidmatan yang cekap, dan juga untuk melayan mereka dengan hormat dan penuh penjagaan. Ia tidak selalunya satu tugas yang mudah, tetapi apabila ia dikendalikan dengan betul, ia boleh menghasilkan keputusan yang luar biasa untuk perniagaan. Terdapat beberapa perniagaan yang tidak memberi perkhidmatan pelanggan kepercayaan yang sewajarnya, dan ini membahayakan perniagaan mereka. Dalam usaha untuk perniagaan anda untuk berjaya, anda haruslahbmemberikan tumpuan kepada kepuasan pelanggan dengan perkhidmatan anda, dan belajar daripadanya. Mudah-mudahan langkah yang disenaraikan di atas akan membantu anda mengarahkan perniagaan ke jalan yang betul untuk menyediakan perkhidmatan pelanggan yang lebih baik.

Oleh: Ralph Goodman.  Diadaptasikan ke Bahasa Malaysia oleh: Affa

1 comment:

  1. Slot Machines - JT Hub
    Slot Machines. JT Hub offers the best 포천 출장마사지 in video 사천 출장마사지 slot machines. Discover a wide range of game themes and 시흥 출장안마 choose your favorite game themes and styles. 전주 출장샵 You'll receive 김천 출장샵 free

    ReplyDelete