Wednesday 10 August 2016

Hidup Keseorangan? 20 Tips Untuk Keselamatan Hidup Bersendirian.


Hidup bersendirian adalah pelbagai perkara.  Ia membebaskan, kadang-kadang ia adalah sunyi, setiap sekali dalam seketika ia adalah menakutkan, tetapi pada akhir hari, anda selalunya keseorangan.  Dalam keaadaan bersendirian perkara  yang paling penting ialah faktor keselamatan.  Tetapi jangan takut, kerana blog Tukang Kunci Kota Bharu ada untuk memberikan tips keselamatan di sini.  Dengan tips perlindungan ini, anda boleh menjadi sedikit lebih selesa apabila anda mendengar sesuatu yang berbunyi pada waktu malam.  Kebanyakan orang takut untuk dengan kejadian pecah rumah rumah, tetapi kadang-kala ketakutan ini membutakan kita kepada ancaman yang kurang kerap seperti kecederaan diri atau immobilisasi tubuh badan.  Jika anda jatuh di bilik mandi atau mempunyai strok, bantuan perlu dekat di horizon terutamanya jika anda hidup berseorangan.  Blog ini akan membincangkan mengenai keselamatan yang memberikan anda masa yang diperlukan untuk menangkis penjenayah, dan perlindungan yang menghadkan masa anda menghabiskan tanpa bantuan.

Kebebasan dimungkinkan oleh keperluan kita.  Satu-satunya cara untuk hidup bersendirian adalah dengan bergantung kepada orang lain.  Dalam usaha untuk kita berkembang maju, kita perlu membina atau menjadi sebahagian daripada masyarakat.  Pada hari ini dan abad ini, dengan teknologi maklumat,  masyarakat boleh merangkumi seluruh dunia, dan menyatukan orang ramai dengan harapan, impian, dan keinginan yang sama.  Ini adalah cara untuk hidup bersendirian tanpa diasingkan, tanpa sengsara, dan tanpa semua kelemahan yang kita takutkan.  Ini adalah satu  peringkat pencapaian sosial.  Peringkat pencapaian sosial seterusnya ialah dengan mengambil inventori risiko keselamatan anda  dan membuat rancangan untuk keselamatan yang lebih baik dan kehidupan yang lebih selamat.

1.      1.   Buat Jaringan Keselamatan.  Pastikan rakan-rakan rapat yang dipercayai tahu rutin anda.  Pastikan mereka dimaklumkan apabila anda menyeleweng daripada rancangan.  Budaya bertanya khabar setiap hari membuat lebih mudah bagi anda untuk menerima bantuan jika anda tercedera atau ditahan. Orang yang selalu menghubungi anda adalah jaringan keselamatan yang sempurna terhadap kejatuhan bencana kecederaan isi rumah.  Individu-individu yang anda hubungi tidak perlu berdekatan dengan anda secara fizikal.  Di dalam era digital ini, jaringan keselamatan anda boleh berada dalam negeri atau negara yang berbeza. Secara statistik, ini adalah masalah yang lebih besar bagi orang-orang lelaki yang hidup membujang kerana mereka lebih cenderung untuk menjadi terpencil dan tidak mempunyai usaha untuk mengekalkan kumpulan sosial.  Media sosial telah membuat lebih mudah untuk kekal berhubung, dan ini membantu lelaki muda, tetapi lelaki yang lebih tua masih berisiko. Kajian menunjukkan bahawa kaum wanita kurang cenderung untuk menjadi terpencil kerana mereka mengekalkan hubungan sosial yang lebih baik.

2.      2.   Jangan Iklanlah Keseorangan Hidup Anda. Ini tindakan yang sudah masuk akal bagi mereka yang hidup bersendirian. Ia adalah tidak perlu bagi anda untuk secara mengisytiharkan bahawa anda memang hidup bersendirian.  Dengan maklumat ini, penjenayah adalah lebih cenderung untuk menjadikan anda sasaran dengan pencerobohan rumah ataupun masuk mencuri selepas anda meninggalkan rumah.  Jika lebih banyak maklumat tentang anda hidup bersendirian terkeluar, maka anda mempunyai kurang kawalan  untuk siapa yang patut tahu.  Contohnya dengan memberitahu seorang kenalan di tempat kerja, boleh membawa kepada dia memberitahu orang lain, dan sebagainya sehingga terdapat rangkaian seluruh orang-orang yang sedar urusan domestik anda (tanpa anda mengetahui mereka tahu).Anda tidak boleh sentiasa mengawal siapa yang tahu, tetapi anda pasti boleh memastikan bahawa anda tidak aktif mengiklankan ia.

3.       3.  Menggunakan Penjaga Rumah.  Penjaga rumah ada dalam pelbagai bentuk; ia boleh menjadi seseorang yang menghabiskan beberapa jam di rumah atau seseorang yang tidur di sana. Ia semua bergantung kepada berapa lama anda akan tiada di rumah. Kesimpulannya, penjaga rumah adalah orang yang ada di rumah anda apabila anda tidak.  Jika anda mempunyai haiwan peliharaan, penjaga rumah juga akan menjadi tidak ternilai kerana kebanyakan haiwan memerlukan perhatian serta makanan.  Semakin banyak jumlah masa manusia berada di dalam rumah anda maka berkurangan kemungkinan pencuri memecah masuk rumah anda.  Sebab-sebab pencuri akan terhalang dari merompak sebuah rumah yang diduduki adalah banyak. Terbesar daripada sebab adalah bahawa dengan adanya penjaga rumah akan meningkatkan peluang untuk pencuri ditangkap.  Pencuri  yang cuba mencuri rumah yang mempunyai penjaga atau tuan rumah mempunyai risiko yang lebih besar untuk terjadinya konfrontasi ganas.  Jika konfrontasi terjadi disebabkan keganasan jenayah pencuri dan jika mereka cedera, atau dibunuh, undang-undang adalah di sisi pemilik rumah.

4.      4.  Tutup Langsir/“Blinds” di Waktu Malam.  Ini adalah yang terbaik untuk mengaburi bahagian dalam kediaman anda pada waktu malam.  Apabila matahari sudah terbenam dan anda akan perlu menggunakan lampu dalaman anda.  Pada ketika ini, lampu anda akan membuat ia sangat sukar untuk melihat di luar dari dalam, di samping itu ia menjadikan ia sangat mudah untuk sesiapa sahaja di luar untuk melihat ke dalam.  Apapun rutin anda, pastikan ia dikekalkan. Penjenayah sering mengamati kawasan-kawasan perumahan dan rumah-rumah, mencari perubahan dalam rutin mereka dengan mengenali tanda-tanda ketiadaan.  Jadi, jika anda bermalam di tempat lain selain rumah anda, anda akan perlu mempunyai langsir/”blinds” tingkap dengan cara yang konsisten seperti dengan anda ada di rumah.  Ini mungkin bermakna bahawa tirai anda ditutup sepanjang hari jika anda tidak bercadang untuk pulang ke rumah. Kebanyakan orang mendapati ia lebih mudah untuk menjaga tirai dengan ditutup dengan kerap, dan hanya membukanya dalam majlis tertentu.  Juga mempertimbangkan tidak membuat tabiat menutup tirai secara gelap terus apabila anda meninggalkan rumah, dan membuka semua “blinds”  apabila anda berada di rumah.  Ini akan memberitahu mana-mana pencuri yang memerhatikan rumah bahawa tirai tertutup bermakna anda berada jauh.

5.       5.  Tutup Tingkap.  Tidak semua orang boleh mampu memasang AC sampai lewat malam, dan tingkap yang terbuka benar-benar boleh menyejukkan rumah.  Walaupun begitu, tidak perlu setiap tingkap terbuka luas.  Tingkap yang terbuka adalah jemputan terbuka kepada pencuri. Kebanyakan penjenayah adalah pemalas.  Mereka mahu akses pantas, dengan usaha paling sedikit. Tingkap yang terbuka mungkin cukup untuk menjadi sebab penjenayah memilih untuk merompak rumah anda dan bukan rumah yang lain.  Tingkap yang mesti dibiarkan terbuka untuk pengudaraan perlu mempunyai penggera ataupun sesuatu alat keselamatan untuk langkah berjaga-jaga.  Tingkap terbuka hendaklah paling hampir dengan tempat di mana anda sedang tidur atau sejauh paling yang mungkin. Keputusan ini dibuat hendaklah berdasarkan kenyamanan anda dengan konfrontasi fizikal.  Cara paling baik untuk mengelakkan perbalahan ganas adalah pelaburan di dalam unit penyaman udara.  Sama seperti Tip 4, ia adalah amalan yang baik untuk memastikan bahawa rutin anda tidak boleh digunakan untuk mengumpul bukti bahawa anda tidak berada di rumah.

6.       6.  Pastikan Anda Tahu Siapa Yang Mempunyai Salinan Kunci Rumah Anda.  Jika anda berpindah ke tempat baru pastikan bahawa semua ibu kunci ditukar dan beli padlock baru. Jika anda mempunyai super atau tuan tanah yang mesti mengekalkan kunci lama, bertanya tentang rancangan mereka; siapa lagi yang mempunyai salinan kunci rumah anda.   Langkah ini adalah untuk memastikan bahawa tidak ada orang yang tidak dikenali dengan kunci ke rumah anda. Jika kunci tidak berubah selepas penyewa terakhir berpindah, ia adalah sangat perlu untuk menukar ibu kunci. Tidak kira sama ada penyewa sebelumnya telah mengembalikan kunci mereka, anda perlu mengemas kini kunci anda.  Menukar ibu kunci sepenuhnya, dan memastikan kunci baru adalah jenama yang lain adalah langkah yang bijak.  Jika anda terus menggunakan jenama yang lama, orang-orang yang pernah mempunyai akses kepada kunc lama dengan mudah boleh mengubah suai salinan mereka untuk menjadi “bump key”.

7.      7.   Pintu keselamatan adalah satu tahap pertambahan perlindungan untuk rumah anda. Fikirkan ia sebagai pintu di depan pintu anda.  Produk-produk ini biasanya diperbuat daripada skrin logam, yang akan mengaburi penglihatan orang luar sementara masih membuat ia mungkin untuk anda melihat orang yang di luar.  Pintu keselamatan berbeza dari segi perlindungan. Ada yang agak terdedah kepada serangan penendang kerana kekurangan kimpalan atau kekuatan logam. Sebarang serangan kekerasan pada pintu keselamatan logam juga akan menjadi sangat kuat berbunyi. Penjenayah tidak mahu membuat bising. Terdapat juga satu lagi pintu yang dikunci di belakang pintu keselamatan itu.  Pelbagai pintu akan mengambil masa agak lama untuk dipecahkan pencuri (dengan andaian pintu yang lain mempunyai langkah-langkah yang dinyatakan dalam tip 12).  Langkah keselamatan seperti ini berkemungkinan besar dapat menghalang penjenayah sebelum sebarang usaha dibuat untuk pecah rumah.  Pintu-pintu ini mungkin tidak kelihatan menarik dengan mata, dan/atau bertembung dengan gaya rumah, tetapi jika memasangnya tidak melanggar dasar penyewa anda, ianya adalah amat  disyorkan.

8.      8.   Tukar Kunci Jika Anda Kehilangan Kunci.  Jika kunci anda hilang, ia adalah langkah keselamatan yang terbaik untuk menukar kunci anda dengan segera.  Tahap tindakan yang perlu anda ambil bergantung kepada di mana anda boleh mengingati mempunyai kunci anda. Apabila tempat yang terakhir yang anda ingat mempunyai kunci anda, adalah rumah anda, risiko anda adalah kurang daripada sekiranya, kunci anda hilang di dalam kereta anda. Tempat yang paling membimbangkan kehilangan kunci anda akan berada di tempat awam. Semakin besar risiko bahawa kunci anda akan ditemui oleh orang asing, langkah berjaga-jaga yang lebih besar anda perlu mengambil dengan kunci anda. Menukar kunci adalah lebih baik daripada hanya“rekeying” kunci yang sedia ada, tetapi jika anda percaya kunci hanyalah tersalah tempatnya (dan mungkin akan ditemui semula), “rekeying” adalah langkah berjaga-jaga dengan baik.  Anda masih perlu “rekey” kunci anda walaupun anda fikir anda boleh mencari kunci kerana seseorang yang tidak anda mungkin mendapati ia sebelum anda.

9.       9.  Kenali Jiran Anda.  Dalam beberapa kes, anda mungkin akan tinggal begitu dekat dengan jiran-jiran anda sehinggakan anda bagaikan rakan sebilik. Adalah lebih baik untuk mengetahui siapa jiran-jiran anda.  Sudah tentu kita mahukan jiran-jiran yang serasi untuk bergaul dan boleh dipercayai dengan kunci ganti, tetapi hakikatnya ia jarang berlaku sebegitu. Walaupun anda tidak boleh menjadikan mereka sebagai kawan, atau hanya keranaanda  tidak mahu cuba, ia adalah baik untuk mengetahui serba sedikit tentang mereka.  Jadilah semesra yang boleh mengikutrasa kenyamanan anda sendiri.  Mengenali orang-orang yang tinggal berdekatan dengan anda boleh membantu untuk memadamkan kebimbangan anda, ataupun mengesahkan rasa curiga anda. Dalam kes ini, serta lain-lain lagi, pengetahuan adalah kuasa.  Jika rumah anda dipecah masuk, ia membantu jika anda boleh memberikan polis beberapa pengetahuan am tentang kawasan itu, yang mungkin bermakna mengarahkan mereka kepada jiran atau membuat polis daripada membuang masa menyiasat mereka.  Mengenali jiran-jiran anda juga akan membuat anda lebih peka dengan orang yang tidak dikenali di sekitar premis.

1 10.  Bijak Dengan Kunci Ganti.  Kunci ganti sesuai untuk mencegah sekatan masuk (“lock out”) rumah, tetapi ia ada menimbulkan kebimbangan keselamatan tertentu.  Semakin banyak kunci di dalam dunia yang boleh membuka pintu anda, lebih besar risiko untuk keselamatan anda dikompromi.  Menjadi pintar di mana untuk meletakkan kunci ganti adalah penting. Ia bukan satu idea yang hebat untuk hanya meninggalkan kunci di tempat terbuka.  Tempat persembunyian yang jelas termasuk di bawah tikar, di dalam pasu dan dalam batuan palsu adalah patut dielakkan. Terdapat cara-cara kreatif untuk meletakkan kunci.  Kunci boleh berada di belakang pagar di belakang rumah, tersembunyi daripada pandangan awam. Adalah lebih baik untuk menukar lokasi anda menyimpan kunci selepas menggunakannya, jadi sesiapa sahaja yang mungkin telah melihat anda mengakses kunci tidak boleh mencarinya selepas itu. Anda perlu ingat bahawa meninggalkan kunci tanpa pengawasan utama akan meningkatkan risiko rumah dipecah masuk. Jika anda memberikan kunci ganti untuk seseorang, pastikan bahawa mereka boleh dipercayai bukan sahaja dengan untuk masuk ke rumah anda tetapi juga untuk menjadi bijak dengan kunci.Jika mereka kehilangan kunci anda, perlindungan anda akan dikompromi dan anda tidak lagi mempunyai kunci untuk kecemasan.

111.   Mengunci Pintu Apabila Anda Sibuk.  Anda boleh meninggalkan pintu di rumah anda dibuka, selagi anda bersedia untuk apa yang akan datang melalui ambang.  Waktu ketika anda mandi akan mewujudkan bunyi yang mencukupi untuk menampung bunyi pencerobohan serta mengikat perhatian anda.  Begitu juga, memakai fon kepala anda di sekitar rumah akan menghadkan kesedaran anda. Sentiasalah mengambil kira apa yang anda lakukan dan sama ada ia tidak bersedia untuk kecemasan. Bila-bila masa anda tidak boleh mengetahui apa yang sedang berlaku di dalam dan di sekitar rumah, kunci semua pintu.  Anggaplah sebarang jenis ketaksedaran sebagai seperti anda tidur.  Kerana penjenayah adalah pengambil risiko, dengan pelbagai peringkat keadaan terdesak, ia mungkin kelihatan berbaloi untuk menyerang rumah semasa anda sibuk.  Anda perlu mengaktifkan perlindungan dengan mengunci semua pintu ketika anda sibuk di dalam rumah.

112.   Kukuhkan Pintu Anda.  Digunakan bersama dengan pintu keselamatan, atau sebagai salah satu gantinya, pintu yang sedia ada boleh diperkukuhkan. Beberapa jenis pintu adalah lebih kukuh daripada yang lain, dan menaikkan taraf pintu kepada salah satu daripada produk-produk yang lebih kukuh akan menawarkan perlindungan yang lebih besar.  Tahap anda keselamatan adalah bergantung kepada teras pintu.   Ada teras yang diperbuatkan dari keluli (yang berbeza tolok), gentian kaca, kayu  dan lain-lain.  Walau bagaimanapun, jika anda tidak dapat untuk menukar pintu anda sepenuhnya, ada cara untuk membuat pintu semakin kuat. Memberi tumpuan kepada tiga bahagian kelemahan pintu; sebelah engsel, sebelah perkakasan jem pintu, dan perkakasan itu sendiri. Ia mungkin kelihatan seperti itu adalah sebahagian besar daripada pintu, tetapi terdapat produk yang menangani semua tiga daripada kelemahan ini. Selain membeli kit naik taraf, anda juga boleh mencipta produk yang sama (bergantung kepada kemahiran fabrikasi anda).  Setelah semua bahagian yang lemah di pintu telah diperkuatkan, maka komposit pintu akan menjadi perkara penting. Apabila kedua-dua belah jem dan perkakasan semua kukuh, pintu itu sendiri akan menjadi perkara pertama yang gagal.

113.   Kukuhkan Cermin Tingkap Anda.  Apabila mengukuhkan keselamatan rumah anda, ia hanya masuk akal untuk meningkatkan kekuatan apa yang kebanyakan orang umumnya anggap sebagai aspek yang paling lemah. Jika pintu anda kuat, ibu kunci anda adalah berkualiti tinggi dan tingkap anda dikunci, maka masih ada kaca tingkap yang rapuh. Produk seperti filem keselamatan 3M akan mengukuhkan kaca tingkap.  Menggunakan filem 3M adalah kelebihan yang besar, kerana memecahkan kaca sering menjadi kaedah yang paling mudah untuk masuk.  Filem keselamatan bukanlah sesuatu kaedah yang paling sempurna namun apa yang anda lakukan adalah meningkatkan usaha dan masa yang diperlukan untuk memecah masuk ke rumah anda melalui tingkap kaca.  Ianya akan membuatkan kebanyakan pencuri bingung jika semua kelemahan dilindungi. Filem keselamatan juga boleh tahan calar dan grafiti, yang akan menjaga rumah daripada kelihatan seolah-olah diabaikan/terbengkalai. Perkataan utama adalah rintangan. Semua perlindungan ini akan gagal di bawah lebihan tekanan, tetapi ia akan membeli masa anda untuk bertindak balas

114.   Percayakan Naluri Anda. Mempercayai naluri anda tidak sama seperti yang diperintah olehnya. Jika anda bimbang bahawa bunyi yang kuat adalah orang yang cuba untuk memecah masuk, bangun dan menyiasatnya. Menghidupkan lampu. Sila lihat di sekeliling perimeter harta anda. Jika anda sangat mengambil berat, carilah perlindungan dan menghubungi pihak polis. Dalam keadaan “emergency”, cuba untuk keluar dari rumah itu dan berlindung dengan jiran. Jangan takut, ambillah tindakan. Anda hidup bersendirian, jadi anda tidak perlu bimbang tentang risiko membangunkan sesiapa pun (melainkan jika anda cukup kuat untuk membangunkan jiran tetangga). Begitu juga dengan kebimbangan remeh-temeh.  Jika anda mendapati bahawa tombol pintu anda tidak mudah untuk dikunci, ambillah tindakan ke atas pemikiran itu dan baiki tombol tersebut. Apabila ada sebahagian daripada langkah keselamatan anda yang memerlukan perhatian khas untuk menggunakannya dengan betul, kesilapan akan dibuat. Perkara-perkara yang mungkin kelihatan kurang penting adalah seperti tergelongsor di bilik mandi.  Jika bilik mandi anda menjadi sangat licin, dapatkan beberapa “traction pads” untuk menjadikan lantai bilik mandi anda semakin selamat. Jika ada tangga yang longgar, dan anda hapir terjatuh, baikilah tangga. Anda perlu bertindak secepat naluri anda memberitahu anda ada masalah.  Tidak diperintah oleh naluri yang membolehkan anda untuk membuat keputusan yang munasabah mengenai bagaimana untuk membetulkan masalah.

115.   Apabila lampu tidak menyala, ia menjadikan ia sangat sukar untuk melihat. Ia juga akan menjadi tidak praktikal untuk sentiasa menyalakan semua lampu di luar rumah, dengan hanya berkemungkinan bahawa pencuri akan muncul.   Cara kompromi adalah dengan menggunakan dengan cahaya sensor gerakan.  Membuka cahaya anjung pada sepanjang malam meberikan cahaya dan tumpuan ke kawasan rumah yang paling mungkin untuk menjadi sasaran.Lampu suluh juga sangat berguna. Jika anda berada dalam keadaan kecemasan dan lampu rumah tidak bernyala, ia tidak sentiasa selamat untuk bergerak di sekitar rumah anda tanpa sebarang cahaya.  Bencana alam sama yang memadamkan bekalan elektrik juga boleh menyebabkan kaca pecah, atau membuat halangan lain yang tidak dijangkakan.  Lampu suluh juga membolehkan anda untuk membawa cahaya ke luar rumah. Sekiranya anda dipaksa untuk meninggalkan rumah anda, anda mungkin tidak mempunyai masa untuk memakai kasut, dan mengetahui di mana anda boleh melangkah dalam gelap adalah penting. Meletakkan sekeping kaca atau palastik merah di lampu suluh anda adalah sesuatu yang berguna. Lampu merah tidak akan menyebabkan silau mata tetapi ia masih akan menyediakan anda dengan pencahayaan. Lampu merah juga tidak menyerlahkan di mana kedudukan anda jika anda cuba untuk bersembunyi di dalam rumah, dan apabila semua yang lain gagal, hidupkan semua lampu. Anda tinggal bersendirian, dan tidak perlu bimbang tentang membangunkan sesiapa.

116.   Penggera Dengan ataupun Tanpa Perkhidmatan.  Perkhidmatan penggera berbeza-beza dalam perlindungan yang mereka tawarkan.  Jenis penggera terbaik akan menghantarkan mesej sel isyarat kepada pihak polis, diri anda sendiri, dan syarikat keselamatan.  Penggera memaklumkan tiga pihak yang berbeza tentang pecah masuk rumah untuk meningkatkan kemungkinan tindak balas yang cepat.  Ia juga penting untuk menggunakan sistem dail keluar berdasarkan khidmat telefon selular kerana talian telefon biasanya boleh dimatikan dari luar rumah.  Selain dari penggera dengan perkhidmatan, anda boleh memasang penggera tanpa perkhidmatan di rumah anda yang hanya bertujuan untuk mewujudkan bunyi bising. Untuk penggera ini, sifat yang penting adalah ianya berbunyi kuat dan tersembunyi. Anda mahu jiran-jiran anda memanggil pihak berkuasa, dan anda mahu penjenayah tidak mampu untuk mencari dan mematikan bunyi.

117.   “Landscaping” praktikal.  Penjenayah tidak mahu dilihat. Kita telah membincangkan di  Tip 15 tentang bagaimana cahaya adalah penghalang yang besar, tetapi jika ada tempat untuk bersembunyi, pencahayaan tidak akan menjadi masalah pencuri. Peraturan mudah untuk diikuti adalah untuk menjaga pokok renek/semak anda rendah dan dahan pokok anda tinggi. Berapa tinggi? Ini bergantung kepada ketinggian tingkap anda. Pastikanketinggiansemak anda adalah di bawah bahagian bawah tingkap, dan ketinggianpokok-pokok yang dipotong di atas bahagian atas tingkap. Ini akan memberikanpandangan yang jelasdarisetiapsudut. Semak dan pokok renek jugasepatutnya tidak mempunyai ruang yang cukup untuk berjalan di belakang. Jika seseorang boleh berjalan di belakang dedaunan, maka ini akan mengelakkan pejalan kaki daripada membangkitkan penggera. Jika jiran anda tidak memotong landskap mereka, ini juga boleh menjadi masalah.  Belukar yang terletak pada harta orang lain adalah di luar hak anda untuk memotong, tetapi ia tidak adalah di luar keupayaan penjenayah untuk menggunakannya. Jika anda berjaya dengan Petua 9, ada kemungkinan bahawa orang-orang yang hidup di sekeliling anda boleh yakin dengan manfaat tawaranpraktikallandskapdarianda. Sentiasa ingat untuk menjadi sopan dan tenang ketika meminta kebenaran. Menawarkan untuk melakukan kerja ini sendiri boleh dilihat sebagai keadaanmenang-menang bagi kedua-dua pihak, tetapi adajiran yang mungkinterasahati. Melakukan yang terbaik dengan membaca keadaan.
118.   Bilik Panik Berbudget.  Bilik panik menyediakan kawasan yang selamat dalam rumah, dalam kes jalan keluardisekat.  Bilik jenis ini boleh tidak perlu ada beberapa kubu berteknologi tinggi.  Pada kos yang rendah, anda boleh membuat bilik yang sedia ada di rumah anda sebagai bilik panik.  Hanya melabur untuk teras pintu yang kukuh, dan selamat seperti yang dinyatakan dalam Tip 12.  Pasang “deadbolt”, dan menyimpan telefon bimbit dan pengecas di dalambilik. Bilik panik berfungsi untuk membeli masa untuk diri anda, dan mencipta satu cara untuk memberitahu pihak berkuasa jika talian telefon rumah (“landline”) tidak berfungsi. Oleh kerana anda akan menggunakan telefon bimbit, perkara yang paling penting adalah bahawa bilik panik improvisasi anda akan mempunyai signal selular.  (Ini mungkin tidak kelihatan seperti perkara yang penting kepada semua orang, tetapi di rumah saya sendiri, terdapat hanya sesetengah tempat saya boleh menerima isyarat.) Jika model yang lama dan yang tidak lagi anda gunakan dijadikan sebagai telefon yang anda simpan di dalambilik, maka dengan  cara itu anda tidak akan mengambil telefon masuk dan keluar dari bilik. Dan jangan bimbang tentang perbelanjaan untuk mempunyai telefon ini, mana-mana telefon bimbit yang dicas sepenuhnya boleh menghubungi 999 walaupun digunankan tanpa liputan.

119.   Membuat Bunyi Bising.  Selain anjing, alat penggera, atau menggunakan telefon untuk meminta bantuan, terdapat lebih banyak cara untuk meminta bantuan.  Kawasan berbatu gravel di sekitar rumah akan membuat langkah pencuri didengari. Wisel boleh digunakan jika anda tidak dapat bersiul atau tidak dapat bersiul dengan kuat.  Wisel tentera akan menjadi pilihan terbaik anda kerana ia menghasilkan kiraan desibel tertinggi.  Apabila anda bersiul, ia adalah yang terbaik untuk bersiul di depan tingkap atau di luar rumah untuk tidak membuat bunyi itu daripada terlindung.  Pastikan anda memberi tiga siulan kuat yang pendek, berhenti, dan mulakan semula (S-O-S iaitu isyarat kecemasan yang agak universal).  Suara anda tidak akanbertahan lama, dan tidak akan berjalan jauh, tetapi jika anda tidak mempunyai pilihan lain, menjerit boleh digunakan.

220.   Seni Pertahanan Diri dan Senjata.  Topik ini adalah satu perkara yang sangat serius. Senjata adalah bertujuan untukdigunakan untuk mempertahankan diri.  Saya dan blog ini tidak mengesyorkan bahawa anda cuba untuk berhadapan dengan sesiapa sahaja yang akan masuk ke rumah anda secara haram.  Terdapat banyak senjata yang anda boleh gunakan untuk mempertahankan diri sendiri. Perkara yang paling penting adalah bahawa anda tahu bagaimana cara menggunakan senjata dan tidak takut untuk menggunakannya. Senjata api seperti pistol sering menjadi pilihan sebagai senjata untuk perlindungan, tetapi senjata api mungkin tidak sesuai untuk anda. Senjata api memerlukan penyelenggaraan,penyimpanan yang betul, ia juga adalah kuat, berat, dan sangat berbahaya. Penggunaan pistol boleh menyilaukan di dalam bilik gelap, yang berkemungkinan besar membuat apa-apa das selepas yang pertama menjadi tidak tepat. Saya mempunyai latar belakang seni mempertahankandiri, jadi saya mempunyai sepasang tekpi/sai disebelah katil saya.  Saya berasa sangat selesa dengan menggunakan tekpi/sai untuk konfrontasi jarak dekat. Pertimbangkan keperluan anda sendiri dan kemahiran sebelum membeli dan menyimpan senjata. Saya juga akan mengesyorkan latihan seni mempertahankan diri seperti Silat, Judo ataupun Jiu Jitsu apabila mempunyai senjata bukanlah satu pilihan.

Kesimpulan
Tahap keselamatan anda perlulah berkurangan risiko dan kelemahan, di samping yang sama meningkatkan risiko untuk mana-mana bakal penjenayah untuk gagal.  Anda mestilah menyedari persekitaran anda dan realiti keadaan anda. Bercakap tentang keselamatan seringkali boleh berasa seperti taktik yang menakutkan.  Jika anda bimbang dengan sebarang ancaman ini, anda perlu tahu apa yang perlu dilakukan. Walau bagaimanapun, anda tidak perlu merasa lebih berisiko akibat daripada artikel ini. Keselamatan sentiasa boleh menjadi lebih baik.  Jadilah bijak dengan perlindungan anda dengan menjadi proaktif dengan perancangan dan strategi anda.  Penilaian anda perlulah  praktikal. Selain dari ancaman keganasan dan kecurian, ada kebimbangan biasa yang lain dalam hidup tunggal. Apa-apa pun kebimbangan yang anda mungkin ada, jangan biarkan kebimbangan melumpuhkan anda. Artikel ini bertujuan untuk pendidikan hidup berseorangan dengan baik.

Oleh: Ralph Goodman, diadaptasikan ke Bahasa Malaysia oleh: Affa

No comments:

Post a Comment