Perkhidmatan pelanggan adalah
satu aspek yang amat penting dalam mana-mana perniagaan. Ia mempunyai kepentingan yang lebih kepada
syarikat-syarikat yang menyediakan rakyat dengan produk atau perkhidmatan.
Jenama syarikat anda terletak sepenuhnya di bahu perkhidmatan pelanggan, dan
perkhidmatan pelanggan yang buruk boleh merosakkan sebuah syarikat yang
mempunyai produk yang boleh bagus. Perkhidmatan
pelanggan yangip menjangkau jauh di luar produk akan membantu pelanggan anda
membuat keputusan sama ada mereka akan mahu menggunakan perkhidmatan anda lagi. Di samping itu, perkhidmatan pelanggan yang
baik adalah salah satu bentuk terbaik pengiklanan percuma.
Pelanggan-pelanggan yang
berpuas hati dengan perkhidmatan akan, lebih kerap daripada tidak, merujukkan
anda kepada orang lain yang mungkin memerlukan bantuan yang sama jenis. Sesetengah pelanggan boleh memberikan ulasan
yang baik, yang meningkatkan peluang lain untuk pelanggan menggunakan
perkhidmatan anda. Perkhidmatan yang anda berikan dan cara yang anda berikan
itu, mengambarkan etika perniagaan anda. Oleh itu, setiap tukang kunci
profesional perlu berusaha untuk menyediakan perkhidmatan pelanggan yang lebih
baik kepada pelanggan mereka. Apabila pelanggan memanggil tukang kunci, adalah
penting untuk menyedari bahawa mereka memerlukan bantuan, dan cara anda mengendalikan
ini boleh“make or break” perkhidmatan pelanggan anda. Berikut adalah beberapa
petua dan cara yang akan membantu tukang kunci menyediakan perkhidmatan yang
lebih baik.
1. Mendahulukan
Pelanggan.
Walaupun ianya
berbunyi klise, pelanggan perlu sentiasa menjadi keutamaan daripada apa-apa
lagi, terutamanya apabila mereka berdiri betul-betul di hadapan anda .
Pelanggan yang memilih kamu sebagai tukang kunci kerana mereka mempercayai
anda, dan mereka mahu anda untuk membantu mereka. Terdapat pelbagai sebab
mengapa pelanggan akan mendekati tukang kunci , tetapi tidak kira apa alasan
ini , pelanggan perlu dilayan dengan penuh hormat, dan isu mereka perlu
diselesaikan secara profesional. Salah satu perkara pertama tukang kunci
belajar dalam pengenalan mereka kepada pertukangan kunci adalah keperluan untuk
sentiasa bertindak secara profesional dengan pelanggan.
Terdapat banyak tukang kunci
yang membantu pelanggan dengan cara yang terganggu. Ini sering membawa kepada prestasi yang
subpar . Adalah penting bagi tukang kunci menumpukan perhatian pada masa mereka
bekerja. Tukang kunci profesional perlu
meninggalkan segala gangguan di belakang dan menumpukan semata-mata kepada
tugas yang ada . Ini memastikan bahawa kerja itu selesai dengan berkesan dan
pelanggan berpuas hati. Adalah penting bagi tukang kunci untuk membuat
tanggapan yang betul kepada pelanggan mereka, pengalaman mereka secara langsung
akan memberi kesan kepada penarafan perkhidmatan pelanggan anda.
2. Ketepatan
Masa Adalah Kunci.
Sebagai tukang kunci,
ketepatan masa adalah satu bahagian penting dalam pekerjaan anda. Ia juga
merupakan bahagian yang penting dalam menentukan keberkesanan perkhidmatan
pelanggan anda. Dalam kebanyakan keadaan
sekat-masuk (lock out), pelanggan kesuntukan masa, dan mereka sangat mungkin
gelisah atau takut. Dalam kes-kes
seperti ini, ketepatan masa seorang tukang kunci cukup ditekankan. Pelanggan bergantung kepada anda untuk berada
di masa dan tempat yang tertentu untuk membantu mereka.
Ketepatan
masa tidak hanya merujuk kepada jumlah masa ia akan mengambil tukang kunci
untuk bertindak balas kepada panggilan. Ia juga merujuk kepada jumlah masa yang
diperlukanoleh tukang kunci untuk menyelesaikan pekerjaan. Terdapat tukang
kunci yang membelanjakan lebih banyak daripada jumlah masa yang diperlukan untuk
menyelesaikan pekerjaan supaya mereka boleh mengenakan bayaran lebih kepada
pelanggan. Walaupun pelanggan mungkin terdedah dengan keperluan masa, seorang
tukang kunci profesional perlu mengambil kira kesusahan pelanggan dan
menyediakan mereka dengan perkhidmatan yang betul, dan dengan cara yang betul.
Sekiranya
anda tidak mampu untuk sampai ke tempat pelanggan pada masa yang tepat,
pastikan anda memberitahu pelanggan lebih awal. Ia akan menunjukkan kepada
mereka bahawa anda mempunyai kepentingan yang terbaik di hati, dan bahawa anda
menghormati mereka. Ini tidak akan mensia-siakan peluang untuk pelanggan yang
tidak berpuas hati dengan perkhidmatan anda hanya kerana mereka menghabiskan masa
yang banyak untuk menunggu anda tiba.
3. Senyuman
Menceriakan.
Satu lagi klise yang
lain! Walau bagaimanapun, ianya amat berfungsi. Senyuman benar-benar berkesan
untuk membuatkan pelanggan anda selesa, dan ia juga akan memberi kesan gambaran
bahawa mereka mempunyai impressi yang baik untuk anda. Sebuah sikap yang menyenangkan dan senyuman
yang cerah akan membantu pelanggan anda berasa lebih cenderung untuk
mempercayai anda. Ia juga akan menjadikan ia lebih mudah bagi anda untuk
menjalankan tugas anda. Dalam banyak situasi ini , pelanggan terasa mereka dipinggirkan
kerana mereka telah terkunci untuk pelbagai sebab. Ramai tukang kunci memahami betapa
mengecewakan situasi ini, dan pengetahuan mereka adalah sesuatuyang paling
sesuai untuk membantu membuatkan pelanggan berasa selesa.
Tukang
kunci yang kelihatan gembira untuk melakukan kerja mereka akan menarik banyak
pelanggan, kerana ia memberi mereka gambaran bahawa anda berminat dan
berpengetahuan tentang apa yang anda lakukan, dan bahawa anda benar-benar
menikmati melakukannya.
4. Membantu
Pelanggan Memahami.
Sebahagian besar
perkhidmatan pelanggan melibatkan berada dalam komunikasi yang berterusan
dengan pelanggan. Ini membantu pembekal
perkhidmatan, dalam kes ini, tukang kunci, meyakinkan pelanggan bahawa mereka
tahu bagaimana untuk menyelesaikan tugas di tangan mereka. Ini akan membuatkan pelanggan merasa lebih
selesa.
Industri
pertukangan kunci telah terlibat dengan kes-kes penipuan sejakbeberapa tahun
kebelakangan ini. Ini telah membuat pelanggan untuk menjadi sangat berhati-hati
dengan tukang kunci yang mereka panggil. Hanya dengan memberitahu pelanggan tentang
tugasan di tangan anda adalah cara yang baik untuk membina hubungan. Ini akan
memberi gambaran positif terhadap perkhidmatan pelanggan yang anda berikan, dan
ia akan meninggalkan kesan yang mendalam kepada pelanggan anda.
5. Sentiasa
Bersopan Santun dan Berbudi Bahasa.
Kepentingan sentiasa
bersikap sopan dan berbudi bahasa kepada pelanggan anda tidak boleh dipandang
remeh. Terdapat banyak pelanggan yang merasa berhak diberikan tahap kesopanan tertentu kerana mereka membayar
untuk perkhidmatan. Dan ya, sebahagian daripada mereka boleh menjadi terlalu menjengkelkan.
Walau bagaimanapun, sebagai seorang tukang kunci, ia adalah penting bahawa anda
memberi tumpuan kepadapelanggan danmenyediakan pelanggan dengan perkhidmatan
yang sangat baik, dan tidak terasa perasaan mengenai bagaimana mereka mungkinmenjengkelkan.
Dalam
beberapa kes, pelanggan mungkin telah bersikap lebih teruk kerana kejadian
sekat-masuk mereka, dan ada secara tidak sengaja mungkin melepaskan geram
kepada anda. Seorang tukang kunci
profesional akan mengendalikan situasi seperti ini dengan penuh kebijaksanaan
kerana mereka meletakkan hasil kerja yang berkualiti tingginmelebihi apa-apa
isu yang boleh menengahnya. Ia adalah
penting untuk anda mengendalikan setiap situasi secara profesional, supaya ia
tidak mencerminkan perkara negatif kepada perkhidmatan yang anda berikan.
6. Telus
Dengan Pelanggan Anda
Dalam kebanyakan kes,
pelanggan akan mendekati tukang kunci kerana mereka dikunci keluar dari kereta,
pejabat atau rumah mereka.Kunci memainkan peranan utama dalam keselamatan, jadi
pelanggan perlu dapat mempercayai tukang kunci mereka. Ia adalah penting untuk
tukang kunci untuk menyediakan pelanggan dengan alamat, nombor telefon, dan
maklumat perhubungan yang lain. Ini akan menjadikan perniagaan anda lebih
telus. Ia juga akan membolehkan pelanggan anda tahu bahawa anda akan sentiasa
ada untuk mereka. Dan pastikan untuk menyediakan pelanggan dengan invois selepas
perkhidmatan telah diberikan. Invois ini
harus mempunyai maklumat informasi anda disenaraikan di atasnya.
7. Tutup
Kerja Dengan Bantuan.
Ini adalah satu
perkara yang tukang kunci dan banyak pembekal perkhidmatan yang lain gagal
berbuat dari masa dan kesemasa lagi. Apabila perkhidmatan telah diberikan, tukang
kunci tidak boleh hanya tergesa-gesa untuk keluar dari sana. Ia sentiasa
terbaik untuk menutup kerja dengan meminta pelanggan jika ada apa-apa lagi yang
anda boleh membantu mereka. Ini akan menunjukkan kepada pelanggan bahawa anda
mengambil berat tentang kesejahteraan mereka dan bahawa anda bersedia untuk
membantu mereka lagi jika perlu. Perkhidmatan seperti ini meninggalkan kesan
mendalam kepada minda pelanggan dan mereka tidak akan melupakan anda.
8. Mengucapkan
Terima Kasih dan Membuat Susulan.
Perkhidmatan pelanggan
yang cemerlang tidak hanya disediakan dalam hanya pada satu masa dan keadaan. Salah
satu tanda-tanda perkhidmatan pelanggan yang luar biasa adalah bahawa ia tidak
berakhir selepas satu servis itu telah diselesaikan. Dalam kes tukang kunci,
ini juga adalah benar. Salah satu cara
terbaik untuk memastikan bahawa pelanggan adalah berpuas hati dengan
perkhidmatan anda adalah dengan memberi mereka panggilan susulan. Ini akan
memberikan anda peluang untuk melihat jika mereka memerlukan bantuan yang lebih
dan ia juga akan memberi anda peluang untuk mengucapkan terima kasih kepada
mereka kerana menggunakan perkhidmatan anda. Di samping itu, tukang kunci juga
boleh menyediakan pelanggan mereka dengan tips dan trik yang boleh membantu
mengurangkan peluang tersekat masuk pada masa akan datang.
Tindakan
ini akan meningkatkan keberkesanan perkhidmatan pelanggan anda. Ia juga
meningkatkan peluang yang akan mengingatkan pelanggan siapa anda dan
perkhidmatan yang cemerlang yang telah anda berikan kepada mereka. Tip ini berfungsi dengan lebih berkesan untuk
perniagaan tukang kunci kecil yang membanggakan diri dalam mengetahui siapa
pelanggan mereka. Ia juga akan membantu anda mengekalkan pelanggan asas semasa
dan juga membantu anda mengembangkan skop pelanggan.
9. Melabur
Untuk Mencari Staf Yang Baik.
Akhir sekali, melabur untuk
membina sebuah pasukan yang menakjubkan adalah salah satu cara yang terbaik
untuk membantu mana-mana tukang kunci menyediakan perkhidmatan pelanggan yang
berkualiti. Ia adalah sukar untuk menjalankan perniagaan tukang kunci dengan
hanya satu orang melainkan jika ia adalah perkhidmatan tukang kunci mudah alih.
Terdapat pelbagai aspek syarikat itu yang perlu dikendalikan oleh orang yang
berbeza dalam usaha untuk semua perkara berjalan dengan lancar. Ia adalah
penting bahawa tukang kunci mengupah orang yang merupakan contoh standard
perkhidmatan asas syarikat. Jika anda seorang tukang kunci berorientasikan
perkhidmatan pelanggan, tetapi pasukan yang mengelilingi anda tidak mesra,
perkhidmatan pelanggan anda akan mengambil pukulan besar.
Ia adalah penting
untuk tukang kunci untuk membina pasukan yang ideal di sekeliling mereka , yang
akan melayan pelanggan dengan baik dan profesionalisme. Pada dasarnya salah
satu cara yang terbaik untuk menyediakan perkhidmatan pelanggan adalah untuk
memastikan bahawa tidak ada ahli pasukan yang lemah.
Ringkasan
Perkhidmatan
pelanggan yang cemerlang tertaklut kepada menyediakan pelanggan dengan
perkhidmatan yang cekap, dan juga untuk melayan mereka dengan hormat dan penuh penjagaan.
Ia tidak selalunya satu tugas yang mudah, tetapi apabila ia dikendalikan dengan
betul, ia boleh menghasilkan keputusan yang luar biasa untuk perniagaan.
Terdapat beberapa perniagaan yang tidak memberi perkhidmatan pelanggan
kepercayaan yang sewajarnya, dan ini membahayakan perniagaan mereka. Dalam
usaha untuk perniagaan anda untuk berjaya, anda haruslahbmemberikan tumpuan
kepada kepuasan pelanggan dengan perkhidmatan anda, dan belajar daripadanya.
Mudah-mudahan langkah yang disenaraikan di atas akan membantu anda mengarahkan
perniagaan ke jalan yang betul untuk menyediakan perkhidmatan pelanggan yang
lebih baik.
Oleh:
Ralph Goodman. Diadaptasikan ke Bahasa
Malaysia oleh: Affa
Slot Machines - JT Hub
ReplyDeleteSlot Machines. JT Hub offers the best 포천 출장마사지 in video 사천 출장마사지 slot machines. Discover a wide range of game themes and 시흥 출장안마 choose your favorite game themes and styles. 전주 출장샵 You'll receive 김천 출장샵 free